Kurumların Gelecek Faktörü: Kurumsal Sürdürülebilirlik
Kurumsal sürdürülebilirlik; şirketlerin uzun vadeli başarıya ulaşmak için ekonomik, sosyal ve çevresel faktörleri nasıl beraber kullandığını içerir. Fosil yakıtların azaltılması, yenilenebilir enerji kaynaklarının artırılması, sürdürülebilir bir gelecek için hayati önem taşır.
Kurumsal sürdürülebilirlik işletmeler ve yöneticiler için merak edilen konular arasında yer almaktadır. Dünyadaki enerji ihtiyacının çok büyük bir kısmı fosil yakıtlar ile karşılanmaktadır. Bilim insanlarına göre iklim krizine son verebilmek için kömür tüketiminin %90’ı, doğalgaz ve petrol kullanımının %60’ı azaltılmalıdır. Şirketler ya da insanlar fark etmeden hem kurumsal hem de bireysel yaşantının devam edebilmesi için sürdürülebilirlik çerçevesinde yapılabilecek çok fazla şey vardır. Kurumsal sürdürülebilirlikten önce sürdürülebilirlik kavramını anlamak gerekir.
Fosil yakıtlar, dünyadaki enerjinin %87’sini karşılamaktadır. Bilim insanlarının yaptıkları açıklamalar doğrultusunda kömür, petrol ve doğalgaz tüketimin azaltılmasıyla sürdürülebilirlik artacak ve iklim krizi durdurulabilecek.
İnsanlar son yıllarda dünyanın ve insanlığın geleceği için fosil yakıtlara olan bağımlılığın azalması yönünde çalışmalar gerçekleştirmektedir. Elektrikle çalışan arabalar gibi yeni teknolojik ürünlerle atmosfere salınan zehirli gazların azaltılması hedeflenmektedir. Dünya üzerinde her alanda sürdürülebilirliğe önem verilmezse iklim krizinin ilerlemesi nedeniyle tüm insanlık bu sorunla baş etmek zorunda kalabilir.
Doğal kaynaklarımız sınırsız olmadığından bunun bilincinde olarak gelecek nesilleri ve dünyayı göz önüne aldığımızda yenilenebilir enerji kaynaklarına yönelmek gerektiği aşikardır. Sürdürülebilirlik kavramı ilk kez 1987’de Brundtland Komisyonu tarafından hazırlanan Ortak Geleceğimiz Raporu’nda “bugünün ihtiyaçları, gelecek nesillerin kendi ihtiyaçlarını karşılamasından mahrum bırakmadan karşılamak” olarak tanımlanmıştır.
Kurumsal sürdürülebilirlik ise Borsa İstanbul’un sunduğu rehberde “şirketlerde uzun vadeli değer yaratmak için sosyal, ekonomik ve çevresel faktörlerin kurumsal yönetim ilkeleriyle karar mercilerinde ve şirket faaliyetlerinde dikkate alınması, bu faktöre bağlı risklerin etkili bir şekilde yönetilmesi” olarak tanımlanmaktadır.
Sürdürülebilirlik Nasıl Sağlanır?
Kurumsal sürdürülebilirlik ve sürdürülebilirlik kavramları benzer gibi görünse de farklı yönlere de sahiptirler. Sürdürülebilirlik, kısa vadeli kazançlardan çok sürdürülebilir yöntemlere bağlı kalarak uzun vadeli kazancı ve gelişmeyi temel almaktadır. Kurumsal sürdürülebilirliğin değerleri ise şöyle açıklanabilir:
- Yatay değil, entegre düşünceye sahip olunması
- Kısa değil, uzun vadeli işlere imza atmak
- Sadece para değil, topluma hizmet gibi diğer parametreleri de göz önüne alma
- Büyümekten çok gelişime ve kalkınmaya önem verme
- Küresel düşünce yerine yerel düşüncenin benimsenmesi
- Rakiplerle devamlı rekabet içinde olmaktan çok onlarla ortaklık kurmak üzerine çalışmalar yapma
- Eleştirel ve kaos yaratacak bir üslupla değil, ortak paydada buluşmaya yönelndirecek barışçıl üslup kullanma
Sürdürülebilirliğe odaklı olan bir işletme, doğal kaynakları sorumluluk duygusuyla kullanmakta ve dünya ile içindeki insanların uzun vadelerde çok daha rahat edebilmesi için yatırımlar gerçekleştirmektedir.
Kurumsal Sürdürülebilirliği Sağlama
Kurumsal sürdürülebilirlik ticari faaliyetlerdeki verimlilik ve büyüme gibi değer yaratmada sürdürülebilir bir anlayış benimsenmesi anlamına gelmektedir. Markaların sürdürülebilirliğini arttırmak isteyen firmalar Çevresel Sosyal Yönetişim açısından değerlerini arttırmayı amaçlamaktadırlar. Yönetim stratejisi olan bu yaklaşımla iş süreçlerinde devamlılık esas alınmaktadır. Geleceğe yönelik yönetim anlayışı ile firma faaliyetlerini verimli bir şekilde devam ettirebilmek adına önemlidir.
Firmaların sosyal ve çevresel anlamda sorumlu olmaları, kurumsal sürdürülebilirlik için çok önemlidir. Bu nedenle hizmet ve ürün tasarlanırken ya da geliştirilirken kaynak kullanımı, atıklar ve emisyonlar gibi pek çok şeyde planlama ve strateji uygulanmalıdır.
Kurumsal sürdürülebilirliğin sağladığı faydalar şunlardır:
- Marka itibarı
- Verimlilik
- Paydaşlarla güçlü ve etkili iletişim
- Sürdürülebilir gelişme
- Etkili risk yönetimi
Kurumsal sürdürülebilirlik, ekonomik, sosyal ve çevresel anlamda önem taşımaktadır. Kurumsal sürdürülebilirliğin bu üç parçası iç içe işler. Bir parçası eksik kalırsa diğer parçalar çok bir işe yaramaz. Bu nedenle kurumsal sürdürülebilirlik için güçlü bir strateji ve kararlılık gerekmektedir.